En passionerad . tandsköterska med marknadsföring och pro bono profylaxbehandlingar som specialitet. Karin Regndal känner att hon värderas högt och får vara sig själv på sin arbetsplats, något väldigt viktigt när man lider av PMDS (extrem form av PMS).
Karin arbetar på en privat klinik med nio anställda. Det är familjär stämning med högt i tak och utrymme att vara sig själv. Arbetslusten frodas och trivseln är hög. Ändå kan konflikter blossa, särskilt som hon lider av PMDS berättar hon förtroligt.
– En kollega skämtade lite för mycket, det rann över och jag fräste ifrån inför alla i fikarummet. Jag är ledsen att jag hanterade det som jag gjorde. Jag gick för hårt fram. Det brister för alla någon gång, att prata med varandra efteråt och se varandra som människor löser det mesta. Bara man vågar vara ärlig, säger hon.
Hon och kollegan talade ut och idag känns det bra.
– Det är jätteviktigt att man tar hand om varandra, vi tillbringar mer tid på jobbet än med familjen. Jag försöker alltid berätta för kollegorna när jag sett något bra de gjort, och även tala om det för deras tandläkare.
Karin är snudd på ekonom i botten och det är till stor nytta då hon nu har hand om klinikens hela marknadsföring. I ekonomiutbildningen ingår nämligen flera kurser i marknadsföring. När kliniken behövde nya patienter gick hon till chefen och föreslog att de skulle hänga goodiebags på alla dörrar i de nybyggda hyreshusen.
– De tyckte det var en görbra idé! Särskilt som jag anmälde mig som frivillig att springa i alla höghusens trappor.
2 000 hushåll blev det.
I påsarna finns ett litet kit med tandvårdsprodukter och ett välkomstbrev. Det har än så länge inte blivit så många nya patienter av projektet som Karin hoppats, kanske 10 procent. Som patient är man lojal och byter inte tandläkare när man vet vad man har men inte vad man får.
– Det gäller att väcka medvetenheten om att man finns i närområdet. På sikt tror jag det lönar sig.
En annan viktig marknadsföringskanal är Facebook, som hon har hand om. Där utlyser de ibland tävlingar, eller erbjuder pro bono profylaxbehandlingar som Karin utför när hennes tandläkare är borta (Pro bono betyder utan ersättning för den goda sakens skull). Hon har annonserat i bortskänkes-grupper; ”Idag kan jag hjälpa dig med en tandrengöring, hör av dig i PM!”.
– Det har ett PR-syfte, men också ett rent mänskligt syfte. När jag kan göra någon fin i munnen som inte varit hos tandläkaren på 15 år känner jag att jag verkligen gör skillnad som tandsköterska.
De extra sysslorna med marknadsföringen gör hon när tid finns, till exempel när tandläkaren och den andra tandsköterskan har en lång behandling. De jobbar enligt Addera-konceptet där man arbetar i team med en tandläkare och två tandsköterskor och har ett tidsbokningssystem för att underlätta 1+2-team. Karin säger att detta minskar stressen och frigör mycket tid. Deras kvartslånga morgonmöten har också stor betydelse för hur dagen flyter, samt att ha en receptionist.
Karin har bidragit med riktigt många nya patienter till kliniken, det är något att ha med sig i lönesamtalet.
– Jag har haft bra löneutveckling sen jag började här. Hade jag inte haft det hade jag inte trivts lika bra, och jag hade lockats av de erbjudanden som kommit från andra kliniker. Eller så hade jag bara gått till jobbet och gjort det jag ska och aldrig det lilla extra.
Johanna EneKarin Regndal
Arbete: Tandsköterska på privatklinik Tandvård Hisinge Hus, Praktikertjänst, Göteborg.
Styrka: Organiserad och väl förberedd.
Hemligt vapen: Softpicks och Corsodyl
Bästa låt när hon behöver peppas: Robyn – Don’t stop the music
Klär helst ut sig till: Burlesque och Steampunk
Blunder på jobbet: Haft sönder glaskoppen till ultraljudsbadet.