Tandsköterskor med mycket kunskap . om metoder och produkter och säljare som är lyhörda för kundernas behov. Det är de viktigaste inslagen i en god samverkan mellan tandvårdskliniker och leverantörer. Vi fortsätter att belysa olika sorters samverkan som gynnar tandsköterskornas arbete. Denna gång lägger vi fokus på tandvårdsklinikerna och leverantörerna.
Lotta Lodell jobbar som förbrukningskonsult, eller säljare, på den stora dentaldepån Plandent. De kallar sig en helhetsleverantör och erbjuder förutom förbrukningsmaterial även dental IT, röntgen och scanners, mjukvara och units, det vill säga stolar och allt kring dem. Som ansvarig för distrikt Norrland reser Lotta Lodell runt och träffar befintliga och potentiella kunder från Gävle och ”så långt upp som vägarna plogas”.
– När jag besöker kliniker som är etablerade kunder är det tandsköterskor jag träffar i första hand. Om det är tandläkare så tar en del av dem med sig tandsköterskor eftersom det är de som vet vilka produkter som används till vad, säger Lotta Lodell.
Hon är själv operationstandsköterska i grunden, med ett förflutet på privatklinik, Folktandvården och käkkirurgi på Länssjukhuset i Sundsvall. Efter många år i yrket kände hon att det var dags för något nytt och valde att gå över till leverantörssidan.
– Jag har alltid sagt att en tandsköterska kan bli vad som helst, för vi är både strukturerade och bra på service. I mitt jobb måste man ha tandvårdsbakgrund, och särskilt tandsköterskor har den där övergripande kunskapen om vad som ska användas till vad.
När hon jobbade på klinik uppskattade hon leverantörer vars representanter var kunniga och duktiga på att förklara hur produkterna skulle användas. En sådan person försöker Lotta Lodell nu själv att vara.
– För mig är det viktigt både vid kundbesök och per telefon att jag har ett bra samspel med kunden, som ju oftast är en tandsköterska. Att vi kan prata om ifall det är något de saknar, om de har några frågor, om de vill höra om nyheter i sortimentet och så vidare.
Lotta Lodell försöker vara lyhörd för hur varje kundföreträdare vill ha det, och gör sitt absolut yttersta för att ingen ska känna sig överkörd. Hon låter också kliniker hålla sig till produkter de är vana vid utan att ”pracka på” dem nyheter för nyhetens skull. Men hon har alltid som mål att kunden ska spara pengar, så om något ekonomiskt fördelaktigt dyker upp så berättar hon det.
I sin tur uppskattar Lotta Lodell i sitt jobb kliniker där beställarna, som ju nästan alltid är tandsköterskor, vet vad de behöver och vill ha samtidigt som de är nyfikna på nya produkter.
– De allra flesta klinikerna är duktiga på att ha koll på sina behov. Och de som inte har det hjälper jag.