Premiär för tandvård på nätet

De vanligaste fallen har varit barn som slagit sig på munnen och kanske slagit av eller ut en tand, inflammation i visdomständer, värk eller svullnad. Foto: Ebba Strömqvist

Västra Götaland . är en av de första Folktandvårdsorganisationerna att erbjuda tandvård direkt via nätet. Via en app och videosamtal kan patienten nu få direktkontakt med en tandläkare.
– Det här är en väldigt spännande tjänst och jag är glad att jag har fått vara med från början, säger Marianne Mellberg, tandsköterska på Folktandvården i Tidaholm.

Västra Götalandsregionen är en av de första Folktandvårdsorganisationerna i landet med en helt digital tandvårdsklinik. Projektet startade i slutet av april och bygger på appen ”Folktandvården Västra Götaland” som går att ladda ner via Appstore och Google Play.

– Via appen kan man ringa till den digitala tandvårdskliniken och med videosamtal prata direkt med en tandläkare om sina problem, säger Marianne Mellberg, som tidigare arbetade som ortodontiassistent.

Folktandvården Online – skärmdumpar från appen Folktandvården Västra Götaland.

Tandläkaren har ögonkontakt med sin patient och dessutom tillgång till hela T4 och röntgenplåtar för att snabbt kunna ställa diagnos.

I första skedet var fyra tandläkare och en tandsköterska knutna till tjänsten. Tandläkarna kom från Björkekärr, Stenungsund, Strömstad och Stenstorp.

– Jag var enda tandsköterska i projektet och har i första hand skött fakturering, det finns ju många betalningsmodeller att ta hänsyn till.

Alla som bor i Västra Götalandsregionen kan ringa den digitala tandvårdskliniken. Redan är det många som utnyttjat möjligheten och antalet patienter ökar stadigt.

Marianne Mellberg, tandsköterska och ortodontiassistent.

Marianne berättar att många med värk, exempelvis visdomständer på väg upp, har ring in och fått hjälp både med tips och antibiotika om de varit febriga. Även olycksfall med barn som slagit i sina mjölktänder är en stor grupp, som fått en första bedömning via videosamtalet.

– Kliniken ger en väldig trygghet, inte minst i dessa coronatider, eftersom man kan fråga om man behöver åka in eller kan vänta. Detsamma gäller om man befinner sig på annan ort och får tandproblem.

Att den nya digitala kliniken startade redan i april berodde till stor del på coronapandemin. Sedan starten har en hel del uppdateringar gjorts.

– I dag har vi bland annat fått ett eget digitalt väntrum där man kan ställa sig på kö eller boka in en bestämd tid då man blir uppringd.

Fler tandläkare har också knutits till tjänsten och på sikt är tanken att alla Folktandvården västra Götalands kliniker ska erbjuda den digitala tandvårdskliniken.

Marianne ser också en stor potential för delegering och menar att tandsköterskorna kan ta ett mycket större ansvar.

– Vi borde göra som vårdcentralerna att patienten först möter en tandsköterska, som sedan slussar vidare till tandläkaren om det behövs. Det finns så många frågor som vi kan svara på direkt och på så sätt underlätta för tandläkarna.